Je Chatrč nebezpečná?

25.1.2010 o 2:52 (upravené 18.8.2014 o 10:51) | Karma článku: 11.82 | Prečítané  13346-krát

Kniha Paula Younga Chatrč je predmetom mnohých diskusií medzi nekresťanmi aj teológmi. Aj toto je jedna z jej silných stránok. Hlavná hodnota tohto diela však podľa mňa spočíva v inom. Opísal som to v tomto článku.

Viacerých ľudí však znepokojujú rôzne výhrady teológov a kazateľov voči knihe a možno ich to odradia od toho, aby si ju prečítali. Pripravia sa tak o možnosť, ktorá nemusí ale môže uskutočniť, objaviť nové hlbiny duchovného života a dostať sa do intímnejšieho vzťahu s Bohom. Preto sa v nasledujúcom článku chcem venovať výhradám s ktorými som sa doteraz stretol. Nemyslím si, že moje komentáre k námietkam niekoho presvedčia aby si Chatrč prečítal, ale môže pomôcť zorientovať sa tým, ktorých tie námietky od čítania odradili :-).  Pokúsim sa odpovedať na ne dosť všeobecne, aby som prípadným budúcim čitateľom nepokazil zážitok čítania tejto mimoriadnej knihy, ktorý je do veľkej miery založený na detailoch.

  1. Propaguje New Age. Neviem odkiaľ sa berie táto častá námietka, v diskusií mi to hádam niekto objasní. Moja pracovná teória je, že Chatrč veľmi silne vychádza z ústrednej tézy apoštola Jána, že Boh je láska a je to aj ústredná téma knihy. Zdá sa, že z nejakých, mne neznámych, dôvodov téma Boha - Lásky vyvoláva v ľuďoch pocit, že ide o New Age alebo inú formu gnosticizmu. Je fakt, že aj voči Jánovmu evanjeliu boli kedysi silné výhrady, že podporuje herézu gnózy. Podľa mňa je Chatrč silne založená na biblii a cirkevnej tradícií a po nijakom New Age som tam nenašiel ani stopu. Opravte ma, ak sa mýlim!
  2. Podporuje synkretizmus, teda učenie, že všetky náboženstvá sú si rovnocenné. Je pravda, že z niektorých formulácií v knihe si to niekto môže myslieť. Podľa mňa ide skôr o neporozumenie autorovi. Ja som to chápal skôr v duchu učenia II Vatikánskeho koncilu, že Boh chce spásu všetkých ľudí a aj iné náboženstvá obsahujú semená pravdy. Celá kniha je však jednoznačne založená na tom, že Boh je Trojica a že Ježiš za nás zomrel na kríži a mne pripadá výsostne kresťanská.
  3. Cirkevné inštitúcie, hierarchia a ľudské inštitúcie sú v rozpore s Božími zámermi. Áno, kto chce môže to z toho vyčítať. Citát postavy Ježiša z knihy: "Ako som povedal, nezakladám inštitúcie; to je práca pre tých, čo sa chcú hrať na Boha. Takže nie náboženstvo ma veľmi nenadchýna," trocha sarkasticky skonštatoval Ježiš, "a nenadchýna ma ani politika či ekonómia." Ježišova tvár viditeľne potemnela. "A prečo by som z nich mal byť nadšený? Je to ľuďmi vytvorená trojica hrôz, ktoré plienia zem a zavádzajú tých, na ktorých mi záleží." Podľa mňa toto a ďalšie podobné vyjadrenia používa autor ako kontrastné pozadie na ktorom ukazuje čo vlastne je láska a akú má moc a ako človek všetko spotvoril svojím hriechom. Inštitúcie a hierarchie sú mocenské nástroje. Keď ľudia nedokážu byť v láske podľa vzoru Sv. Trojice, spoločenské štruktúry zákonite degenerujú na nástroje moci a manipulácie druhých. Vzhľadom na to, akí sme potrebujeme ich, aby sme aspň ako-tak mohli spolu existovať. Ak by ľudia dokázali žiť vo vzájomnej láske a boli neustále naladení na hlas Ducha Svätého, tak ako to bolo v pôvodnom zámere Božom s človekom, mocenské štruktúry by neexistovali.
  4. Kniha je vnútorne rozporuplná a myšlienkovo nekonzistentná. Pokiaľ čitateľ nepochopí dušu autora, určite sa mu tak bude javiť. (o spôsobe chápania knihy viac na konci tohto článku) Je pravda, že obsahuje rôzne zdanlivo vzájomne protirečivé vyjadrenia. Je to preto, že život, a vzťah s Bohom o to viac, je veľmi mnohovrstevný a nie je možné ho vtesnať do jednoznačných poučiek. A keby aj, určite by to nečítali milióny ľudí, ako Chatrč :-). Biblia tiež obsahuje množstvo protirečení, ale tie treba chápať a interpretovať v celkovom kontexte, aby sme dostali pravdivý obraz. Podobne je to aj s Chatrčou. Buď v človeku zarezonuje autorova skúsenosť a naladí sa na vlnovú dĺžku jeho duše a pochopí, alebo to bude považovať za zlátaninu. (viac o tom na konci tohto článku)
  5. Dehonestácia Boha, resp. jeho mylné alebo nevhodné zobrazovanie. V knihe sa Boh zjavuje vo viacerých podobách, z ktorých takmer všetky sa vymykajú zaužívaným spôsobom zobrazenia. Niektorí kritici to považujú za rúhačstvo. Ďalší majú zase výhrady voči niektorým konkrétnym podobám. Podľa mňa je však zvolený spôsob mimoriadne výstižným opisom Boha tak, ako o ňom hovorí biblia. Predovšetkým je na viacerých miestach zdôraznené, že to, v akej podobe sa Boh v knihe zobrazuje, je len čiastková podoba, ktorú na seba berie, aby pomohol hlavnému hrdinovi pochopiť, kým v skutočnosti je, no jednoznačne hovorí, že on absolútne presahuje akúkoľvek našu predstavu o ňom. Doteraz som nevidel presnejší, názornejší a krajší spôsob vyjadrenia biblického prívlastku Boha: Svätý (viac o tom v strede tohto článku)
  6. Chybné predstavenie Trojice ako jednej osoby s rôznymi úlohami (heréza modalizmu). Tu už zachádzame teologických nuansov, ktorým väčšina kresťanov nie celkom rozumie. Z toho, že v knihe má Boh Otec na zápästiach jazvy po klincoch podobne ako Ježiš, niektorí usudzujú, že autor v Chatrči zobrazuje Trojicu ako jednu osobu s rôznymi úlohami (obdoba napríklad predstavy muža ako manžela, ako otca a ako robotníka). Táto námietka hrubo ignoruje celý ďalší kontext knihy, kde je jednoznačné rozlíšenie medzi jednotlivými osobami. Naopak podľa môjho názoru spôsob akým je v Chatrči zobrazená Trojica je mimoriadne plastický, ľudsky pochopiteľný a veľmi ortodoxný.
  7. V knihe sa nespomína diabol ani Panna Mária. To, že sa v knihe o nich nepíše, neznamená, že ich popiera. Nie je to predsa nejaká summa theologica. Je to len autorov pohľad na Boha na základe vlastnej životnej skúsenosti.
  8. Neexistuje posledný sud, súdiť sa budeme sami. Tejto námietke nie celkom rozumiem, lebo táto téza je veľmi kompatibilná so súčasným učením Katolíckej cirkvi.
  9. Pocit viny je zlý a odvádza nás od Boha. Z niektorých vyjadrení človek môže mať ten pocit, ale opäť to treba interpretovať v celkovom kontexte. Z textu je jasné, že človek má slobodnú vôľu a môže ju zneužiť a veľký dôraz sa kladie na to, koľko bolesti a zla to spôsobuje. Zároveň hovorí, že Boh človeka nemôže spasiť pokiaľ tento úprimne neoľutuje. Pasáže, z ktorých niektorí dedukujú túto námietku hovoria skôr o tom, že Boh nie je policajt, ktorý striehne na každé naše zlyhanie a nejde mu o to, aby sme sa zožierali pocitmi viny ale aby sme po každom zlyhaní vstali a išli ďalej a hlavne aby sme počúvali hlas Ducha Svätého a žili vo vzájomnej láske. V tomto ohľade podľa mňa kniha veľmi dobre vyjadruje učenie Sv. apoštola Pavla.

 

Určite sa objaví ešte množstvo ďalších námietok, ktoré sa ku mne zatiaľ nedostali. Ak vás niektoré z nich trápia, napíšte mi do diskusie, pokecáme.

V každom prípade si Chatrč nenárokuje na pravosť a úplnosť kresťanského, resp. katolíckeho učenia. Podľa môjho názoru však, neobsahuje žiadne zásadné bludy, ktoré by mohli byť pre čo len preimerne vzdelaného premýšľajúceho katolíka nebezpečné. Mimochodom kňazi položartom vravievajú, že v každej kázni sa nájde najmenej jeden blud. Ak sme takíto benevolentní k oficiálnym a „certifikovaným" expertom cirkvi, ktorých kázne málokedy naozaj chytia človeka za srdce, prečo odmietať knihu pre niekoľko možných nepresností ak milióny ľudí privádza bližšie k Bohu?

 

Hlavné správy

Z DOMOVA

Kotleba: Zamestnanci mi posielajú dary, nemám dôvod ich odmietnuť

Župan Banskobystrického samosprávneho kraja prišiel o 170-tisíc na právne služby, rozpočet mu škrtli poslanci.

KOMENTARE.SME.SK

Cynická obluda: Staré vykopávky

Vykopávky je najlepšie garážovať. Lacné vtipy na úrovni ich autora.

KOMENTARE.SME.SK

2014: Rok, keď Slovensko prišlo o dôveryhodnosť

Robert Fico počas tohto roka demontoval 20-ročný zahraničnopolitický konsenzus.


Už ste čítali?